Quiet Quitting - Kuinka Estää Hiljainen Lopettaminen?
Quiet quitting -ilmiö on herättänyt laajaa keskustelua niin sosiaalisessa mediassa kuin työpaikoilla ympäri maailmaa. Ilmiö on lähtöisin Yhdysvalloista, mutta otti siivet alleen erityisesti Tiktok-alustalla nuorten keskuudessa. "Hiljainen lopettaminen" jakaa mielipiteitä, ja monet tulkitsevat käsitteen hyvin eri tavoin.
Yksi selite ilmiöstä tulee burnoutin kokeneilta korkeakoulutetuilta. Vastareaktiona työuupumukseen työntekijät pyrkivät pitämään kiinni omista rajoistaan ja tekemään niinsanotusti normaaleja työpäiviä. Tämä selitys tuntuu kumpuavan työelämän kulttuurissa tapahtuviin muutoksiin, jotka heijastavat nuorten työntekijöiden kasvavaa kiinnostusta hyvinvointiin ja tasapainoiseen elämään.
Hiljaisen lopettamisen taustoista on puhuttu myös haluna löytää tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä, mutta tässä ilmiössä se tarkoittaa, että työntekijä tekee vain vähimmäisvaatimuksen työtehtävissään panostamatta se enempää. Toisaalta se on myös vastareaktio hektiselle työympäristölle, jossa työntekijältä odotetaan jatkuvaa suorittamista ja joustamista. Tällöin päätös voi pitkälti johtua jatkuvasta ylityöllistymisestä tai epäsuhtaisesta palkitsemisesta työn vaatimusten suhteen.
Kolmas näkökulma liittyy niinsanottuun vapaamatkustajuuteen, jossa työntekijä tekee vain välttämättömimmät tehtävät ja etääntyy henkisesti työstä. Rennompi suhtautuminen töihin ilmenee erityisesti psykologisessa asenteessa, ja monet työntekijät keskittyvät vain omaan rooliinsa kuuluviin tehtäviin suhtautuen kriittisesti saadessaan lisävastuita. Henkinen etääntyminen voi johtua haluttomuudesta sitoutua työhön tai halusta suojella omaa hyvinvointia.
Työmarkkinoiden muutosten lisäksi maailmanlaajuinen korona-pandemia vaikutti hiljaisen lopettamisen ilmiöön. Pandemian aikana etätyön yleistyminen ja työn ja yksityiselämän rajojen hämärtyminen saivat työntekijät pohtimaan tasapainoa uudella tavalla, ja yhteiskunnan kiivas tahti ja jatkuva muutos ovat lisänneet työntekijöiden stressiä ja uupumusta, mikä puolestaan on kannustanut etsimään keinoja hidastaa tahtia.
Hektisessä ympäristössä työn tuoma epävarmuus ja paineet voivat johtaa uupumukseen, varsinkin nuorille työntekijöille, jotka kokevat tarvetta näyttää kykynsä ja saavuttaa urallaan menestystä. Ristiriitaisesti uupumuksesta johtuva hiljainen lopettaminen voi johtaa siihen, että uralla eteneminen jääkin vähemmälle.
Maailmantilanteen epävarmuus ja huoli on näkynyt työpaikoilla jo kauan, ja monet ovatkin käsitelleet huolia työyhteisöissään. Työyhteisön tuki jää kuitenkin vähemmälle etätyön yleistyessä, ja yhä useampi työntekijä kaipaa matalan kynnyksen tukea. Muutoksiin vastaaminen vaatii monipuolisia ratkaisuja, kuten hyvinvoinnin keskiöön nostamista, hyvää johtamista ja työntekijöiden sitouttamista.
Tehtäväkuvia on tapauskohtaisesti selkeytettävä, sillä työntekijän oman roolin ymmärtämisellä ja työn merkityksellisyyden tunnolla on merkittävä rooli työhyvinvoinnissa ja työntekijän sitouttamisessa.
Miten työnantaja ja esihenkilö voivat sitten tukea työntekijöitä ja ehkäistä hiljaista lopettamista?
Merkityksellisyyden kokemus
Tee henkilökohtaisten kuulumisten kysymisestä arkinen käytäntö. Kysele, kuinka työt sujuvat ja kuuntele mitä työntekijä sanoo.
Työpaikkakulttuuri
Luo työpaikkakulttuuri, jossa kannustetaan avoimen palautteen antamiseen. Herätä avointa keskustelua, ja puutu epäkohtiin välittömästi.
Selkeä työnkuva
Huolehdi, että jokainen työntekijä todella ymmärtää roolinsa. Varmista, että työntekijät tietävät mitä heiltä odotetaan ja että he saavat tarvittaessa tukea tehtäviinsä.
Rajojen pitäminen
Kiinnitä huomiota työntekijöiden jaksamiseen, ja auta rajaamaan työtä, mikäli työntekijä tekee paljon ylitöitä ja on kuormittunut.
Vapaus ja mahdollisuus kehittyä
Auta työntekijää löytämään omat vahvuutensa ja energian lähteensä. Anna hänelle mahdollisuus toteuttaa työtehtäviä, joista hän on innoissaan ja tarjoa mahdollisuus kehittyä niiden parissa.
Työhön voi suhtautua monin tavoin, ja on tärkeää tehdä valintoja omien arvojen ja prioriteettien pohjalta. Jokainen työntekijä voi määrittää, kuinka paljon haluaa sitoutua työhönsä ja kuinka paljon tarvitsee aikaa palautumiseen. Vaikka quiet quitting voi olla perusteltua tietyissä tilanteissa, se voi aiheuttaa hämmennystä ja väärinkäsityksiä työpaikalla.
Mikäli harkitset hiljaisia lopareita itse, mieti ensin näitä asioita:
Sinä joustat aina, mutta esihenkilösi ei koskaan:
Keskustele avoimesti esihenkilösi kanssa asiasta, ja tuntemuksistasi siihen liittyen. On mahdollista, että hän ei ole itse tajunnut asiaa.
Työtehtäväsi tuntuvat merkityksettömiltä:
Pyydä esihenkilöltäsi apua tehtävien priorisointiin. Voit myös ilmaista millaisia työtehtäviä toivoisit jatkossa.
Koet uupuvasi työtahdista johtuen:
Voit keskustella esihenkilösi kanssa tilanteen rauhoittamisesta tai jakaa työtehtäväsi useammalle eri työpäivälle.
Palkitsemisesi ei vastaa työn vaativuutta:
Esihenkilösi ei välttämättä tiedä, mitä toivot uraltasi. Kerro uratavotteistasi avoimesti, ja ehdota kuinka kyseinen työpaikka voisi sinua niissä auttaa.
Vaatimustaso on liian korkea:
Keskustele esihenkilösi kanssa vaatimuksista, mitä työllesi on asetettu. Ilmaise tuntemuksesi niistä, ja voit myös itse ehdottaa parempia vaihtoehtoja.
Olet aina tavoitettavissa, kun töistä soitetaan:
Mikäli tavoitettavissa oleminen vapaa-aikanasi on esihenkilösi vaatimus, ota asia puheeksi ja aseta omat rajasi.
Quiet quitting voi toki auttaa tasapainottamaan työn ja vapaa-ajan välistä suhdetta, mutta se ei ole paras ratkaisu. Ennen hiljaista lopettamista, harkitse avointa keskustelua esihenkilösi tai työnantajasi kanssa ja jaa kokemuksiasi työkavereillesi. Tänä päivänä myös työnantajien on tärkeää pysyä jatkuvasti työelämän muutosten aallon harjalla, ja tätä ilmiötä voi ehkäistä tukemalla työntekijöitä arjessa. Työntekijän hyvinvoinnin tukeminen ja avoin keskustelu työkulttuurista ovat avainasemassa, ja parhain tapa saavuttaa tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä.
// Alisa