Miten onnistua myyjien rekrytoinnissa?

04.11.2022

Onnistuminen myyjien rekrytoinnissa on tärkeä osa yrityksen menestymistä. Huolellisesti tehty rekrytointimarkkinointi taas on yksi tärkeimmistä rekrytointiprosessin vaiheista, jotta tavoitetaan potentiaaliset myyjä kandidaatit. Rekrymarkkinointiin kannattaa erityisesti tässä markkinatilanteessa panostaa, sillä se auttaa löytämään osaavia ja motivoituneita myyjiä, jotka ovat luonnollisesti avainasemassa yrityksen menestymisessä.

Alla muutamia tärkeitä ohjenuoria, jotka kannattaa miettiä tarkkaan ennen rekrytoinnin aloitusta.

  1. Määrittele myyntityön rooli ja vastuut selkeästi. On tärkeää, että hakijat tietävät, mitä tehtävä edellyttää ja millaisia vastuita heillä on, jotta he voivat päättää, onko tehtävä heille sopiva.

  2. Määrittele myyjälle selkeät tavoitteet ja mittarit. Määrittele, mitä odotat huippumyyjältä ja miten hänen menestystään mitataan. Tämä auttaa sinua arvioimaan hakijoiden soveltuvuutta tehtävään ja antaa myös huippumyyjälle selkeän kuvan siitä, mitä häneltä odotetaan.

  3. Hahmota hakijaprofiili, jotta osaat etsiä oikeanlaisia hakijoita. Huippumyyjiä on vaikea löytää ja rekrytointi ylipäänsä on haastavaa, niin pidä huoli, että tiedät mitä etsit! 

  4. Rekrytointiprosessi alkaa yleensä laatimalla tarkka ja määritelty työpaikkailmoitus, jonka avulla saadaan selville haettavan henkilön osaamistarpeet ja -vaatimukset. Työpaikkailmoituksen lisäksi rekrymarkkinointiin kannattaa käyttää erilaisia verkostoitumisen ja sosiaalisen median kanavia, kuten LinkedIniä ja Facebookia. Hiukan riippuen tehtävästä myös TikTok ja Twitter toimivat tehokkaina alustoina. 

  5. Mitä tahansa kanavia käytät, kanavakohtainen optimointi on myöskin tärkeää, kun halutaan tavoittaa potentiaalisia työntekijöitä/ myyntialan osaajia kattavasti. Kun työpaikkailmoitus, mainoskampanja tai sosiaalisen median julkaisu on optimoitu, se tulee helpommin näkyviin hakutuloksissa, mikä lisää merkittävästi sen näkyvyyttä ja saatavuutta. Optimointiin kannattaa panostaa myös sisällöntuotannossa, sillä hakukoneet arvostavat laadukasta ja asiaa käsittelevää sisältöä.

  6. Rekrytointimarkkinointiin kannattaa panostaa myös muita keinoja hyödyntäen, kuten osallistumalla rekrytointimessuille tai järjestämällä omia työnhakutapahtumia niin virtuaalisesti kuin paikan päälläkin. Rekrytointiprosessin aikana on myös tärkeää panostaa henkilökohtaiseen viestintään ja yhteydenpitoon potentiaalisten työntekijöiden kanssa, sillä se lisää myyjien kiinnostustaan työpaikkaa kohtaan.
  7. Rekrytointiprosessin aikana on myös tärkeää panostaa henkilökohtaiseen viestintään ja yhteydenpitoon potentiaalisten myyjien kanssa, sillä se lisää heidän kiinnostustaan työpaikkaa kohtaan. Tai vähintäänkin ylläpitää kiinnostusta, etteivät he ehdi karata kilpailijalle.  
  8. Tarjoa koulutusta ja tukea. Myyjä tarvitsee jatkuvaa tukea ja koulutusta menestyäkseen. Tarjoa siis myyjille koulutusta ja tukea heidän uransa aikana, erityisesti työsuhteen alussa, jotta he pysyvät motivoituneina ja kehittyvät ammatillisesti.

  9. Tarjoa kilpailukykyinen palkka ja edut. Myyjät ovat usein hyvin kilpailuhenkisiä ja he odottavat saavansa kilpailukykyisen palkan ja edut työstään. Muista siis tarjota myyjille kilpailukykyinen palkka ja edut, jotta saat heidät kiinnostumaan tehtävästä. 

Kaiken kaikkiaan myyjien rekrytoinnissa aktiivisuus, säännöllisyys ja suoraselkäinen autenttinen sisältö ratkaisevat rekrytoinnin onnistumisen. Yllä olevien lisäksi on olemassa vielä paljon muitakin keinoja, kuten rekrytointikumppanin ja sen hakijaverkoston hyödyntäminen tai myyjien rekrytointiin erikoistuneen suorarekrytointiyrityksen höydyntäminen rekrytointimarkkinoinnissa. 

Rekrymarkkinointi on tärkeä osa myynnin rekrytointia, mutta heti seuraavaksi tärkein on aktiivinen ja tehokas rekrytointiprosessi. Hyvät myyjät löytävät töitä nopeasti!  

//Mika Tikkala